Op Angela Merkel kan de Duitse auto-industrie bouwen, signaleert Bertus Bouwman van Duitslandnieuws.nl.
De Europese Unie stelt de strengere CO2-norm voor auto’s uit, want Duitsland zag dat niet zitten. Voor bondskanselier Angela Merkel is het uitstel van de strengere norm een succes. Ze geeft er automerken als Mercedes-Benz, BMW en Audi er even lucht mee.
Merkel heeft Europese regeringsleiders gebeld en met aanbiedingen verleid. Hoge Duitse ambtenaren onderhandelden in Parijs en Londen. Die inzet voor de belangen van de Duitse auto-industrie was succesvol. Op initiatief van Duitsland hebben de Europese milieuministers maandag bij een ontmoeting in Luxemburg het besluit voor een strengere CO2-norm voor auto’s voor zich uit geschoven.
Maar hoe nauw zijn de banden met de Duitse autobouwers eigenlijk?
De CDU-partij van Merkel heeft kort na de Duitse parlementsverkiezingen drie bijdragen van in totaal 690 duizend euro gekregen van BMW-aandeelhouders, de familie Quand, zo meldde weekblad Der Spiegel dinsdagochtend.
Daarnaast wist de Duitse krant Handelsblatt de hand te leggen op de bezoekerslijst van Merkel. In de afgelopen regeerperiode kreeg de bondskanselier 65 keer bezoek van ceo’s van Duitse autofabrikanten.
Dik met Merkel
De auto-industrie heeft een direct lijntje met Merkel, en komt daar ook voor uit. Daimler-baas Dieter Zetsche zei eerder dit jaar in een interview dat hij en de bondskanselier op vele vlakken uitstekend kunnen samenwerken. De oppositie en milieuorganisaties protesteren tegen die goede band. Maar Merkel vindt de autobranche belangrijk voor de economische positie van Duitsland. Bijna 750.000 mensen werken er en de bedrijven zijn goed voor 20 procent van de omzet van Duitsland.
Politiek wordt steeds belangrijker voor de Duitse automobielfabrikanten. Handelsblatt zette drie ingrepen van Merkel op een rij die voor de branche gunstig uitpakte.
Sloopregeling
De sloopregeling was in crisisjaar 2009 een meevaller voor de autofabrikanten. De vraag naar auto’s was wereldwijd drastisch gedaald. Met de sloopregeling trok de Duitse staat de destijds diep getroffen autobranche overeind. Vooral de fabrikanten van kleine auto’s zoals Volkswagen, maar ook Peugeot en Renault in Frankrijk profiteerden.
Op de verkoop van luxere wagens van BMW en Daimler had de maatregel nauwelijks effect. De sloopregeling bestond uit een premie van 2500 euro bij de aanschaf van een nieuwe auto wanneer de oude naar de sloop werd gebracht. De regering stelde er 5 miljard voor beschikbaar, goed voor 2 miljoen auto’s. De regeling was zo succesvol dat er een einde aan kwam in september 2009. Het werd een recordjaar voor de Duitse fabrikanten; er werden meer dan 3,8 miljoen nieuwe auto’s verkocht.
Tijdswinst voor elektromobiliteit
De Duitse automobielfabrikanten zien zichzelf graag als technologische voorlopers. Maar dat strookt niet helemaal met de werkelijkheid. Als het gaat om elektromobiliteit, moet Duitsland andere landen voor laten gaan.
Weliswaar had Merkel in 2010 beloofd dat er in 2020 een miljoen elektro-auto’s over de Duitse wegen zullen rijden. Sindsdien is er weinig gebeurd; in 2012 werden slechts 3.000 e-auto’s op de markt toegelaten. Daar bovenop komen nog 21.000 hybride auto’s. Het lijkt dus logisch dat Duitsland zich binnen de Europese Unie zich sterk tegen strengere eisen voor e-auto’s inzet
Toch is er wel enige beweging. Volgens de Duitse fabrikanten brengen ze volgend jaar zestien elektrische modellen op de markt. Dat is inclusief elektrisch rijdende hybridevarianten.
Uitstel CO2-uitstoot
Maandag stond de bondskanselier opnieuw aan de zijde van de autobranche. Kort voor het geplande EU-besluit over een CO2-norm die de uitstoot na 2020 bij nieuwe auto’s beperkt, werd de stemming uitgesteld. Precies zoals de Duitse fabrikanten het wilden.
Vooral BMW-baas Norbert Reithofer is tegen een begrenzing van maximaal 95 gram CO2 per gereden kilometer. Dat zou in 2020 als gemiddeld voor nieuwe auto’s moeten gelden. Maar de Duitse merken Audi, BMW en Mercedes maken grotere, snellere en zwaardere auto’s dan hun Europese concurrenten en voelen zich daardoor benadeeld.
Volgens Reithofer is de maatregel niet realistisch en hij hoopt op een afzwakking. De bovengrens van 95 gram CO2 per gereden kilometer zou volgens hem in 2020 slechts voor 80 procent van alle nieuwe auto’s moeten gelden. Elk jaar mag er dan 5 procent bovenop komen, waarmee in 2024 alle auto’s de norm halen.
Deze oplossing zou Duitse fabrikanten net wat meer tijd geven om een auto te ontwikkelen die minder CO2-uitstoot.
Bertus Bouwman is chef redactie van Duitslandnieuws.nl, de site met dagelijkse duiding van Duits nieuws voor Nederland.
Lees ook op Duitslandnieuws:
Is Merkel te koop? De invloed van het bedrijfsleven op de Duitse politiek
Duitse huizenmarkt heeft geen gebrek aan vertrouwen
Duitse arbeidsmarkt: top 10 ontslagen en nieuwe banen
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl